Toyota, ett mysterium för mig inom Formel 1

Fredag igen. Vart tog denna vecka vägen egentligen? Hur som helst. Jag ska avsluta veckan med att skriva några rader om Formel 1 i vanlig ordning. Denna vecka ska ämnet handla om Toyotas misslyckades Formel 1 satsning. För nog får man kalla det misslyckat med tanke på den budgeten den gav sig in i sporten med, även om det säkert finns de människor som inte delar min åsikt. Men för att poängerna för er alla: detta är som sagt bara min åsikt och ni behöver nog inte alls hålla med mig om dessa åsikter. Nu kör vi!

Varför sparkades Mika Salo?

Nog för att jag är finländare i grunden och kanske därför en aning färgad när det gäller förarfrågan hos Toyota, men vad i helvete skulle Toyota efter första säsongen sparka Mika Salo? Han presterade otroligt bra. Han lyckades första säsongen vid två tillfällen ta poäng i den tid då det krävdes en sjätteplats för detta. Han testade bilen under en hel säsong året innan 2002 och fick därmed med sig ovärderliga tekniska kunskaper om bilen. Med alla denna framgångsvåg och kunskap skulle han säkert kunna tagit Toyota framåt mot ännu högre placeringar under säsongen 2003. Därför klassar jag sparken av Salo som ett av de första och kanske även största misstagen i stallets Formel 1 satsning. Med honom bakom ratten kunde stallet utvecklats snabbare framåt i framtiden.

Värvningen av Ralf Schumacher 2005

Mycket fokus på förare här som ni märken. Det är dock detta som jag för det mesta är insatt i på något sätt. Värvningen av Ralf Schumacher tyr sig som ett mysterium för mig än idag. Han var dyr i drift, presterade väldigt sällan och var för gammal. I mina ögon hade stallet i detta skedde behövt någon yngre och hungrigare förmåga till stallet jämte den rätt gamla Jarno Trulli. Ett förslag hade varit att övertyga en förare som Nico Rosberg att köra för stallet säsongen 2005 redan. Visst han väldigt ung, men jag tror säkert hans unga iver nog hade smittat av sig på hela stallet.

Vad hände med Ove Påven Andersson?

Jag ska gå rakt på sak nu: ja är inte alls insatt i vad som hände med Ove Påven Andersson. Men jag tycker Toyota hur som helst borde ha ansträngt sig mer för att behålla honom i stallet. Med honom som stallchef tycker jag att det fanns ett tydligt västerländskt ledarskap i stallet. Det var precis som detta stall behövde, enligt min uppfattning. Efter hans avgång kändes det som allt bara blev väldigt rörigt. Det liksom saknades ett tydligt ledaskap. Så honom skulle de nog ansträngt sig mer att behålla.
Enligt mig var nog detta de tre största misstagen Toyota kunde genomföra i sin Formel 1 satsning. Avslutningsvis vill jag ställa en fråga till dig: letar du efter Toyota reservdelar och tillbehör? Klicka då i sådant fall på länken i frågan.